Wij gebruiken cookies, bezoekt u onze website dan gaat u akkoord met deze cookies. OK

Wetenschappers tonen aan dat reclame toch echt werkt

1/1

Geplaatst door Atlantis Media op woensdag 21 maart 2018 om 11:14

Den Bosch – 21 maart 2018 – Uit onderzoek is gebleken dat de consument geen invloed heeft op hun eigen reactie op reclame. Positieve, aantrekkelijke beelden in een commercial werken echt. Ze creeren een zo hoog feel-good gehalte dat de kijker er bijna niet meer in slaagt om het merk of product objectief te beoordelen, ook niet als hij inzicht heeft in het mechanisme van beïnvloeding.

Dat blijkt uit onderzoek van de hoogleraren Mandy Hütter en Steven Sweldens, uitgevoerd aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Ze ontwikkelde een methode waarmee ze de invloed van positieve beelden op de meningsvorming konden meten. Hiermee lieten ze de deelnemers onbekende merken zien. Hierbij lieten ze positieve of negatieve afbeeldingen zien. Vervolgens werd de deelnemer gevraagd naar hun mening over elk merk. De deelnemers reageerde positiever op merken die met aantrekkelijke beelden werden geassocieerd, zoals een aangenaam landschap, gelukkig ogende mensen en populaire beroemdheden. Deze beïnvloeding vindt onbewust plaats en is erg krachtig. Het werkt zelfs nog door als ze geld krijgen om hun mening te herzien. Ook dan blijven resten van de positieve houding aanwezig.

Dat reclame me positieve stimuli de mening van consumenten beïnvloedt is al langer bekend. Dankzij het onderzoek van  Hütter en Sweldens zou nu voor het eerst echter zijn aangetoond dat die invloed voor een groot deel onbeheersbaar is, waardoor de consument zich geen onafhankelijke mening over een merk of product kan vormen.

Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Consumer Research van februari 2018 onder de titel “Dissociating Controllable and Uncontrollable Effects of Affective Stimuli on Attitudes and Consumption”. Steven Sweldens is hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Mandy Hütter is hoogleraar Social Cognition and Decision Sciences aan de universiteit van Tübingen in Duitsland.

 Persoonlijk
 Scherp geprijsd
 Kennis van kwaliteit
 Gratis bezorging

Atlantis Media
Eemweg 1
5215 HM 's-Hertogenbosch

073-6221039

KvK 582.30.661

Design - Drukwerk
Media - Producties
Marketing - Communicatie