Wij gebruiken cookies, bezoekt u onze website dan gaat u akkoord met deze cookies. OK

Digitaal wereldwijd groter dan tv in 2018

1/1

Geplaatst door Atlantis Media op donderdag 18 januari 2018 om 11:05

Den Bosch – 18 januari 2018 – In 2018 geven adverteerders wereldwijd veel meer uit aan reclame op internet dan op televisie. Dit jaar gaat 62% van alle online reclamebudgetten naar mobiele kanalen laat een onderzoek van Dentsu Aegis Network zien. In 2018 geven adverteerders voor het eerst meer geld uit aan digitaal dan aan tv.

“Dit is geen recessie maar transformatie”, melden de niet echt geruststelelnde woorden in dikke letters in het onderzoeksrapport. Achter de nieuw verschenen rapportage zit veel onrust verstopt in de gevestigde mediawereld.

De adverteerders geven naar verwachting dit jaar een half procent meer uit aan tv-reclame dan vorig jaar. Online stijgen de budgetten met een veel hoger percentage. Online stijgt het met 30 procent waardoor het marktaandeel voor digitaal stijgt tot wel 38 procent, of: 220 miljard dollar. Voor televisie ligt dat percentage op 35 procent.

De tv-inkomsten staan voor het eerst in decennia onder druk. Waar de branche zich altijd onaantastbaar waande, want leverancier en exploitant van het modern kampvuur in ’s werelds huiskamer, manifesteert de nieuwe realiteit zich onontkenbaar. Grote groepen kijken minder tv, maar de adverteerders beginnen die trend nu ook te volgen.

De jaarcijfers van Stichting Kijkonderzoek lieten vorige week ook al zien dat Nederland minder live tv is gaan kijken en meer On Demand.

Dentsu Aegis Network brengt nog een andere trend duidelijk in beeld. Voor zover mobiele media al niet gevestigd waren, worden ze dat dit jaar wel. Het onderzoek laat zien dat dit jaar 62 procent van alle online reclamebudgetten worden besteed aan mobiele campagnes. Desktop daalt niet, maar groeit Mobiel nog steeds hard. Het jaar 2017 was het jaar van de mobiele omslag, in 2018 ijlt de echo daarvan nog hard na.

40% aan digitale reclame gaat naar Search (+12,5%). Een speciale kanttekening klinkt voor voicesearch: “Door de komst van gesproken zoekopdrachten verwachten we dat de groei in Search aanhoudt. Niet in het minst omdat er steeds meer spraakgestuurd apparaten op de markt komen. Amazons Alexa staat niet voor niets hoog in de downloadwinkels van Android en iPhone.”

Dentsu Aegis verwacht dat de online en offline reclamebestedingen dit jaar in Europa groeien met 2,6 procent. Dat is een procentpunt minder dan de eerdere voorspelling. Wereldwijd daalde de groeivoorspelling ook, van 4,3 naar 3,6 procent.

Dit jaar vinden twee wereldevenementen plaats waar adverteerders altijd graag op inspelen en dus de beurs voor trekken bij media: de Olympische Spelen in Zuid-Korea (9-25 februari) en het WK Voetbal in Rusland (14 juni – 15 juli).

 Persoonlijk
 Scherp geprijsd
 Kennis van kwaliteit
 Gratis bezorging

Atlantis Media
Eemweg 1
5215 HM 's-Hertogenbosch

073-6221039

KvK 582.30.661

Design - Drukwerk
Media - Producties
Marketing - Communicatie