Wij gebruiken cookies, bezoekt u onze website dan gaat u akkoord met deze cookies. OK

Nederlandse winkeliers blijven kwetsbaar

1/1

Geplaatst door Atlantis Media op donderdag 4 januari 2018 om 14:53

Den Bosch – 4 januari 2018 – Na ruim 10 jaar ligt de omzet in de Nederlandse detailhandel weer boven het niveau van voor de crisis. Toch blijft de winkelstraat heel erg kwetsbaar. Dit schrijft ING in een nieuw rapport. Internet neemt steeds vaker de rol over.

Het zijn namelijk vooral webwinkels die voor groei zorgen volgens deskundigen van de bank. Hun marktaandeel wordt komende jaren waarschijnlijk alleen maar groter verwacht ING.

Internet is in de consumentelektronica bijvoorbeeld al goed voor zo een 30 procent van de omzet en bij speelgoed voor ruim 40 procent.  Vooral grote modeketens als H&M en Zara concentreren zich inmiddels ook veel meer op de onlineverkoop. Dit gaat echter wel ten koste van hun focus op het openen van nieuwe winkels.

Harde saneringen hebben de afgelopen jaren geleid tot toegenomen leegstand in veel binnensteden. Deze trend werd in 2017 doorbroken, maar volgens recente cijfers van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) staat nog altijd bijna een tiende van het totale winkelvloeroppervlak leeg. Dat gaat nog steeds om een erg hoog niveau, aldus ING.

De bank denkt dat de omzet van de detailhandel in 2018 met 3 procent vooruitgaat. Daarmee zit de sector als geheel duidelijk boven het niveau van 2007. De gunstige economische situatie geeft consumenten meer vertrouwen. Wat hierbij ook een rol speelt is dat huishoudens nu tevens verbetering zien in hun eigen financiële situatie. Winkels in woninginrichting en doe-het-zelfzaken profiteren daarbij van de sterke huizenmarkt.

 Persoonlijk
 Scherp geprijsd
 Kennis van kwaliteit
 Gratis bezorging

Atlantis Media
Eemweg 1
5215 HM 's-Hertogenbosch

073-6221039

KvK 582.30.661

Design - Drukwerk
Media - Producties
Marketing - Communicatie