Atlantis Media haalt nieuwe technologie op gebied van textieltransfers in huis

 
Den Bosch 30- augustus -2021 - Atlantis Media biedt al jaren lang full colour bedrukking voor bedrijfskleding aan, maar het trotse Brabantse bedrijf heeft de productie nu in eigen handen genomen. Wij zijn de trotse bezitter van een nieuwe kleding/textiel transfer fabriek, van waaruit we rechtstreeks aan onze klanten leveren. Ongeacht hoeveel het aantal kleuren is en op elk soort textiel, we zorgen ervoor dat uw bedrijfskleding er professioneel uitziet en van een goede kwaliteit is. Door onze nieuwe machines kunnen we elke bedrukking, met alle kleuren en details aanbrengen, zowel met kledingtransfers als met onze nieuwste borduurmachine. Naast onze uitgebreide kleding collectie voor bouw, productie, horeca en vele andere branches, kunnen we snel en in eigen productie ruimte deze kleding personaliseren.

Utrecht krijgt 'Ja-Ja-stickers'

 

Utrecht - 7 juni 2019 - Utrecht wilt per 1 januari 2020 het systeem van de ongeadresseerde reclamedrukwerken en huis-aan-huisbladen veranderen. Op dit moment moeten inwoners van Nederland die deze niet willen ontvangen een nee-nee of nee-ja sticker op hun brievenbus plakken.

Utrecht is dus druk bezig met het bedenken van een idee waardoor dit systeem verbeterd kan worden. Hiermee willen ze zorgen dat er minder onnodig papier word gedrukt en/of weggegooid. Het blijkt dat maar 70% van de ongeadresseerde reclamedrukwerken en huis-aan-huisbladen bij het gescheiden papier afval terecht komt. De rest word bij het restafval weggegooid, dus dit zorgt ook voor de vermindering van het restafval. Het zal gemiddeld 8 kilogram per gezin schelen. Utrecht is een van eerste gemeentes die dit systeem in gaat voeren. Amsterdam maakt al gebruik van dit systeem en Utrecht is een eigen onderzoek gestart naar hoe dit precies werkte in de praktijk en wat de voordelen zouden zijn. Nu is het nog afwachten wat de gemeenteraad ervan gaat vinden. Uiteraard gaat er een voorlichtingsavond komen als dit idee door gaat.

Adblockers uitgelicht

 

Den Bosch - 24 november 2015 - Internetten zonder ooit een advertentie te zien. Het kan door een adblocker: een programma dat de afgelopen jaren stijgt in populariteit. Door de release van Apple’s iOS 9 is het tegenwoordig ook mogelijk om met je iphone advertentie-loos te surfen door het gebruik van een adblocker. Apple volgt hiermee het voorbeeld van Microsoft en Google dat al eerder adblockers toe stond op hun platformen. De populaire adblockers komen voor veel consumenten als geroepen. Dat blijkt uit de explosieve groei in gebruikers die de afgelopen maanden heeft plaats gevonden.

Wat is een adblocker?
Een adblocker is een stukje software dat je toevoegt aan je browser. Deze software maakt gebruik van een heel lang tekstbestand zoals ‘&advertiserid=’ . Als zo’n trefwoord in een website wordt gevonden dan wordt de code (de reclame) geblokkeerd. De adblockers worden middels crowdsourcing ontwikkeld dat houd in dat de mensen die het gebruiken (crowd) zelf ongewenste advertenties toe kunnen voegen zodat deze voortaan meteen geblokkeerd worden.

Waarom zijn adblockers zo populair?
Behalve dat ze ongewenste reclames blokkeren zijn adblockers ook nog nuttig voor tal van andere dingen. Omdat een adblocker reclames blokkeert hoeven deze niet geladen te worden, dit scheelt dus tijd en data. Bij smartphones is het verschil nog duidelijker te merken dan op een vaste computer. Ook bouw je met een adblocker een stukje veiligheid in, dit komt omdat een adblocker eventuele malware* blokkeert die aan sommige loesche advertenties zit vast geplakt. Verder gebruik je het internet met een adblocker anoniemer, omdat het naast advertenties ook trackers blokkeert. Je surft met een adblocker dus sneller en veiliger over het internet en je hebt ook nog eens geen last van advertenties.

*Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen.

Wat zijn de nadelen van het gebruik van een adblocker?
Met iedere partij die iets wint is er een andere partij die iets inlevert. De verliezende partijen zijn de bedrijven die hun advertenties door de toe nemende groep adblock gebruikers steeds vaker geblokkeerd zien worden. Christian van Thillo, eigenaar van  onder meer de Volkskrant en het AD, zegt zich zorgen te maken over de adblockers. Volgens Van Thillo wordt op dit moment al rond de 15 procent van alle advertenties niet meer getoond omdat bezoekers een adblocker gebruiken. "Op dit moment is onze online-omzet nog maar 10 tot 15 procent van het totaal. Maar het zou de doodsteek zijn van onze toekomst", aldus Van Thillo tegenover de NOS.

Wie betaalt er voor de geblokkeerde advertenties?
Het lijkt misschien van zelfsprekend dat een geblokkeerde advertentie niet in rekening wordt gebracht aan de adverteerder. Maar kunnen de adverteerders er ook echt op rekenen dat hun budget niet weglekt? Om die vraag te kunnen beantwoorden voerde Bannerconnect een aantal testen uit. Tijdens deze tests werden verschillende sites met advertenties ingeladen, na 9.500 tests waarbij ze telkens de ruwe data analyseerde en de cookies weer wiste, bleek dat er geen enkele advertentie was geregistreerd. De adverteerder betaald dus inderdaad niet voor de geblokkeerde advertentie! Natuurlijk is dit geen goed nieuws voor de uitgevers, die dus voor de kosten opdraaien. Als zij in reactie besluiten content advertentieloos achter een paywall* te zetten, kan er op lange termijn een probleem voor adverteerders ontstaan in het bereiken van bepaalde doelgroepen. Voor de consument heeft dit als gevolg dat zij eerst moeten betalen voordat ze bijvoorbeeld op YouTube hun filmpjes kunnen kijken.

*Paywall is software die er voor zorgt dat er eerst betaald moet worden voordat de bezoeker op de site kan komen.

Is een adblocker niet illegaal?
Het gebruik van een adblocker is niet illegaal zo oordeelde een Duitse rechter, wel kan je je af vragen of het ethisch is. Omdat mensen al betalen voor hun internetverbinding, is de verwachting dat content op het internet gratis moet zijn. Maar al die content kan gratis worden aangeboden omdat bedrijven die adverteren hiervoor betalen.

Wat kunnen bedrijven er aan doen?
Het gebruik van een adblock is volkomen legaal, bedrijven kunnen de consument dus niet verbieden een adblocker te gebruiken. Wel kunnen ze eens kritisch naar zich zelf kijken. Als de vraag naar adblockers zo groot is betekend het dat de doelgroep niet zit te wachten op de reclames die de bedrijven maken. Als bedrijven op een leukere en voor de consument, interessantere manier adverteren dan zal de consument van zelf minder behoefte hebben voor aan adblocker. Ook kan je denken aan nieuwe manieren van adverteren, een Facebook bedrijfs-pagina is hier een mooi voorbeeld van. Deze pagina’s voor bedrijven nemen in rap tempo toe. Mensen die geïnteresseerd zijn like’en de pagina en alleen zij zullen dan de unieke content van deze bedrijven ontvangen. Welke media kanalen er nog meer nog meer bij zullen komen? De tijd zal het ons leren.

 

Adverteerders trekken zich terug van Youtube

 

Den Bosch - 20 mei 2019 - Adverteerders trekken zich terug van Youtube en gaan weer terug naar de traditionele televisie. Dit zijn ook grote bedrijven zoals Adidas, Nestlé en Disney. Dit heeft natuurlijk ook redenen want deze bedrijven gaan natuurlijk niet voor niks terug naar de traditionele televisie.

Op de traditionele televisie weten bedrijven van te voren voor welke film/serie ze te zien zijn met hun merk. Op Youtube gaat dit wat anders aangezien elke keer weer totaal verschillende video's worden geplaatst. 1 van de redenen is dat een netwerk van pedofielen actief zou zijn op de website. Ze hebben het gemunt op video's waar kinderen te zien zijn. Ze laten bijvoorbeeld seksueel getinte opmerkingen achter en verwijzen naar bepaalde momenten in een video met "timestamps". En bedrijven willen natuurlijk liever niet op video's waar dit soort opmerkingen staan. Ze willen niet meer voor verassingen staan en kiezen daarom voor zekerheid.... De traditionele televisie. Youtube doet natuurlijk zijn uiterste best om dit op te lossen maar dat is niet makkelijk met zoveel opmerkingen.

 

Intelligent drukwerk innovatie in de grafische sector

 

Den Bosch - 13 mei 2019 - Klaar voor de radiogolven en straling van Londen Fieldlab onderzoekt ‘logistiek van de toekomst’. 3D-printing zit in de lift: aantal banen verdubbelt tegen 2024. Bij drukwerk denk je eerder aan visitekaartjes of tijdschriften dan aan geavanceerde elektronica. De introductie van intelligent drukwerk gaat dat beeld veranderen.

 

In vijf Technologieclusters maakten drukkerijen kennis met de mogelijkheden van de nieuwe technologie. Die liggen onder andere in de logistiek, de gezondheidszorg en de interactieve marketing. Of toch maar een visitekaartje, maar dan met een brandend lampje?
Intelligent drukwerk, ook bekend als printed electronics, maakt gebruik van inkt die elektriciteit kan geleiden. "Het is een innovatie die nieuwe kansen biedt aan de grafische sector die het de laatste jaren niet gemakkelijk heeft", zegt Mascha van Dort van TNO: "Er zit groei in de markt, maar er is tegelijkertijd sprake van overcapaciteit. De drukkerijen zoeken nieuwe afzetmogelijkheden en intelligent drukwerk kan die bieden. TNO heeft daarom vijf Technologieclusters (TC's) georganiseerd samen met Syntens, Holst Centre, brancheorganisatie KvGO en een samenwerkingsverband van drie consultantbedrijven voor de grafische industrie met de naam Media Alliantie. Het doel was om de 21 deelnemende MKB-bedrijven kennis te laten maken met intelligent drukwerk."

 

Radioreclame populairder bij adverteerders

 

Den Bosch - 19 april 2019 - De interesse voor radioreclame bij adverteerders is het 1e kwartaal van 2019 gestegen. Adverteerders hebben naar schatting ongeveer 3 miljoen euro meer besteed aan radioreclame in vergelijking tot 2018. Dit is een stijging van 8%.

Deze cijfers maakt het Radio Advies Bureau (RAB) bekend. De totale radioreclameomzet telt op naar 42,1 miljoen en komt daarmee op het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van recordjaar 2008.

Ook is er een stijging in de netto spotreclame. Deze stijft met ruim 3 miljoen naar 39,1 miljoen euro. De digitale radioreclame omzet groeide met ruim 30 procent. De lijkt erg veel op wat bij landen rondom ons eigen land gebeurd. Zowel Duitsland, Frankrijk, Zweden en Denemarken lieten grootse groei in de radioreclamemarkt zien.

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame meer te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

Sign & Print Expo trekt veel bezoekers

 

Gorinchem - 9 april 2019 - Sign & Print Expo 2019, de beurs die in de laatste week van maart in Evenementenhal Gorinchem werd gehouden, heeft 9.045 bezoekers getrokken. Ruim 1.200 daarvan kwamen uit België. Met de komst van zo veel bezoekers was de beurs, die veel reclame en mediabureaus trekt, een groot succes.

Vernieuwing
De reden dat er zoveel mensen op af zijn gekomen komt voornamelijk door de vernieuwingen op de beurs. Op de beurs waren veel stands te vinden van leveranciers. Ideaal voor bedrijven die nog op zoek zijn naar leveranciers of wellicht met andere leveranciers wil samenwerken.

Sign & Print Festival 2020
De organisatie wil in het tussenjaar van Sign & Print Expo een Sign & Print Festival organiseren. Het Festival, dat staat geprogrammeerd op 11 en 12 maart 2020, zal volledig in het teken staan van kennisoverdracht, workshops en beleving. De toepasbaarheid van visuele communicatie, creatieve ontwikkelingen en efficiënte applicaties vormen de basis voor dit tweedaagse event, waarbij de beurs wordt opgedeeld in een aantal actuele thema’s.

Na het succes van Sign & Print Expo 2019 wordt er verwacht dat ook dit evenement veel los zou maken bij de bezoekers en de opkomt wordt erg hoog verwacht.

 

Tv reclame in 2018 fors gestegen

 

Den Bosch - 28 maart 2019 - Tv reclame is in 2018 fors gestegen. Tv-reclame in 2018 is uitgekomen op 821 miljoen euro, dat is een stijging van ongeveer 3 procent tegenover 2017. In 2017 daalde de reclameomzet nog met 5,2 procent.

Ook is de kijktijd voor de tv veranderd tegenover de voorafgaande jaren. De kijktijd is dit jaar met 2 procent gedaald. Wekelijks keken er ongeveer 14,2 miljoen Nederlands van de leeftijdscategorie 6 jaar en ouder naar de televisie. De totale kijktijd komt uit om 173 minuten. Er wordt het meeste uitgesteld gekeken naar films, Nederlandse series en naar spelprogramma’s. onderwerpen die het meeste live worden gekeken zijn vooral sport en nieuwsprogramma’s.
Meer interesse in online video
2018 heeft over het hele jaar een groei in de bestedingen laten zien. De tv-spotmarkt laat een forse stijging zien tegenover 2017. Een stijging van 3,9 procent. Hiermee komt de tv-spotmarkt uit op 728 miljoen euro. Het si dus duidelijk dat online video erg in de trek is bij adverteerders.

Cookiewalls niet toegestaan

Den Bosch - 7 maart 2019 - Veel websites zijn niet toegankelijk als je niet alle cookies accepteert, ook cookies waarmee adverteerders je volgen en zien welke websites je bezoekt. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stelt nu dat zo'n zogeheten cookiewall in strijd is met de Europese privacywet. Dat heeft de toezichthouder vandaag bekendgemaakt.

Veel nieuwsuitgevers, waaronder De Telegraaf, Volkskrant, Trouw, het AD, Talpa, GeenStijl en ook RTL, hebben een cookiewall. Deze websites zijn niet toegankelijk zonder eerst alle cookies te accepteren en dus ook jouw data te delen.
Dat is volgens de privacywet geen 'vrije keuze': ook als je je niet wil laten volgen, moet je zo'n website kunnen bezoeken. Daarom zijn deze dwingende cookiewalls in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), stelt de toezichthouder.
Check
De AP gaat controleren en in de gaten houden of websites met een cookiewall zich aan de privacywetgeving houden. Ook stuurt het de partijen waarover de meeste klachten zijn binnengekomen een brief om hen te verzoeken hun cookiepraktijken aan te passen. Als bedrijven niet akkoord gaan, dan kan de toezichthouder boetes uitdelen.
Te streng
Juristen vinden dat de AP te streng is als het gaat om de uitvoering van de privacywet. "Het is een zeer strikte en ik denk te strenge interpretatie als je zegt dat alle cookiewalls per definitie in strijd zijn met de AVG", zegt ict-jurist Arnoud Engelfriet. "Maar als je zo'n cookiewall gebruikt, dan moet je wel een stevig verhaal hebben waarom jij die toestemming afdwingt."
Verdienmodel
Online ondernemers moeten genoeg vrijheid hebben om een eigen verdienmodel te ontwikkelen. Veel commerciële websites behalen hun inkomsten uit advertenties. Als de AP stelt dat je als ondernemer geen cookiewall mag plaatsen, zegt de toezichthouder eigenlijk: je mag dit verdienmodel niet hanteren. Er zijn verschillende soorten cookies die een media kan hanteren. Je hebt cookies voor advertenties op hun eigen sites, en je hebt tracking cookies. Als de media toegankelijk worden gemaakt zonder cookies te accepteren, wordt er geen probleem gezien.

 

Print wordt steeds populairder

 

Den Bosch – 25 februari 2019 - Print reclame word steeds populairder bij consumenten. Omdat mensen meer geven om print, besluiten veel bedrijven om hierop in te spelen. veel bedrijven besluiten om in plaats van digitaal te promoten ook offline te promoten. Brochures leaflets en relatiemagazines worden steeds populairder. Hoe komt het dat dit ineens zo is veranderd? Het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour hield een onderzoek over ene groep van tweeduizend een consumenten van rond de 18 jaar en ouder. Ze kwamen tot een verrassende conclusie: vooral onder de jongeren wordt print populairder. Jongeren zijn afgelopen jaar meer print gaan lezen naast hun dagelijkse portie social media.

Uit onderzoek is gebleken dat jongeren steeds vaker geprinte magazines, brochures en rapporten van bedrijven lezen. Maar liefst 75% van de ondervraagde zegt wel minstens één tijdschriftpublicatie per maand te lezen. De populariteit van print blijft groeien.

 

Vertrek dj Edwin Evers kost Radio 538 luisteraars

 

Den Bosch - 14 februari 2019 - Door het vertrek van Edwin Evers dalen de luistercijfers van Radio 538. Volgens het onderzoek van Mediaxplain haken veel luisteraars van Edwin Evers af en 40% overweegt zelfs een switch naar een andere zender te maken. 538 houdt een campagne om luisteraars er bewust van te maken dat de populaire ochtendshow van Evers wordt overgedragen aan Frank Dane, echter zijn niet veel mensen hier blij mee.

Uit onderzoek van marketing- en mediabureau Mediaxplain blijkt dat bijna een kwart van de half miljoen luisteraars (22%) is overgestapt naar een ander station of zelfs helemaal is gestopt met radio luisteren. Door het afhaken van luisteraars van de populaire ochtendshow zakte het aandeel van Radio 538 in de ochtend van 20 naar 15%.

Het is nog niet duidelijk of er een nog grote daling in opkomst is. Een ander deel van de Evers fans (40%) is zich volgends het onderzoek nog aan het oriënteren of denk er over na om over te stappen naar een van de andere Nederlandse radiozenders. Denk hierbij aan de zenders als Sky Radio, Q-music of SlamFM. Een groot deel van de luisteraars laat weten trouw te zijn aan de show en blijven naar Radio 538 luisteren (38%).

Hoewel door het vertrek van Edwin Evers veel mensen afhaken met het luisteren naar 538, lijkt dit niet alleen te komen door de nieuwe Frank Dane. Ook hij wordt erg gewaardeerd door de luisteraars. Om de luistercijfers weer te laten groeien wordt verwacht dat er een paar maanden nodig zijn om alles weel soepel te laten verlopen.

 

Carnaval bij Atlantis Media

 

Den Bosch – 12 februari 2019 – In verband met carnaval is Atlantis Media maandag gesloten. Dinsdag is het kantoor weer bereikbaar en kunt u weer bij ons langs komen. De stad bruist van de activiteiten rondom carnaval.

Van de aankomst van Z.K.H. Prins Amadeiro XXV tot de begrafenis van Boer Knillis. Het is een feest dat al meer dan 550 jaar wordt gevierd in 's-Hertogenbosch en waar menig bezoeker van buiten de stad op af komt! De Oeteldonkse Club weet na al die jaren nog steeds de Oeteldonkse tradities in ere te houden en maakt van Oeteldonk een waar feestdorp met de bijbehorende Oeteldonkse evenementen. Kortom, een groot spektakel waar je zeker bij moet zijn.

Boer Knillis staat symbool voor de (vermeende) oprichter van Oeteldonk, maar kan ook als symbool voor de Oeteldonkse boer gezien worden. Getooid in een traditionele outfit (blauwe kiel, witte wanten, boerenpet) staat hij metershoog prominent te pronken op zijn sokkel op de Markt, pal voor het Zomerpaleis van de Prins. Op carnavalszondag wordt hij vroeg in de middag onthuld door de Prins in het bijzijn van duizenden uitzinnige Oeteldonkers.

Carnavalsmaandag is volgens vele Oeteldonkers hét hoogtepunt van carnaval. Dan wordt namelijk de Grote Optocht gehouden die door tienduizenden Oeteldonkers en velen van buiten Oeteldonk wordt bekeken. Zowel langs de route als thuis via live televisie trekt de optocht veel bekijks.

Atlantis Media wenst u een hele fijne carnaval en graag tot snel!

 

Atlantis Media bestaat 10 jaar


Den Bosch - 3 juli 2017 - Atlantis Media viert zijn 10 jarig bestaan! Het Bossche reclamebureau werd opgericht op 1 juli 2007 en ontstond uit een initiatief van Radio Atlantis. Het mediabedrijf startte in 2007 met het verkopen van landelijke radio reclame en breidde de activiteiten later flink uit.

Anno 2017 is Atlantis Media uitgegroeid tot één van de succesvolste reclamebureaus uit de regio. Met specialiteiten als sociale media, drukwerk, marketing en grafisch design, heeft het bedrijf inmiddels een netwerk van honderden vaste klanten opgebouwd.

Grote successen werden behaald met het bijhouden van Facebook pagina's van grote horeca bedrijven, maar ook bespaarde vele bedrijven duizenden euro's op druk en DTP -werk.

Vanwege dit jubileum zijn er dit jaar vele acties en aanbiedingen, die de klant voor een minimaal bedrag een compleet communicatie product aanbiedt. In de regio 's-Hertogenbosch komt maandelijks een folder uit en ook volgen extra acties op sociale media.

 

Radio Mexico keert terug in ether

 

Den Bosch – 10 mei 2016 - Radio Mexico keert terug in de ether. Per juli zendt de Bossche radiozender uit in een groot gedeelte van Noord-Brabant. Dat meldt de organisatie achter de zender aan Omroep Brabant. Radio Mexico bestaat sinds 1981 en stond vanaf die tijd onder leiding van Janus Libregts, de broer van Toon Libregts, de man achter Radio Atlantis in de jaren tachtig. Later gingen enkele deejays door met de zender. Mexico begon in de ether als piratenzender en werd bijna zestig keer uit de lucht gehaald, daarna ging de zender uitzenden op internet. De radiozender was vanaf 2006 ook een korte tijd legaal te beluisteren op 94.1 FM in de regio Den Bosch, deze ether frequentie huurde het van Radio 8FM. Momenteel is Puur NL op deze frequentie te horen. De radiozender gaat per juli uitzenden via de digitale ether (DAB+). De radiozender gaat gebruik maken van het netwerk van aanbieder MTVNL.

Het ziet er naar uit dat de radiozender uit ’s-Hertogenbosch alleen gaat uitzenden in de regio Noord-Brabant via de digitale ether. Daar heeft aanbieder MTVNL al een steunzender op kanaal 9C in Eindhoven. Volgens een dekkingskaart op het Twitter-account van Mexico FM zal daar nog een steunzender in Loon op Zand aan worden toegevoegd.

"We huren de frequentie en hebben een contract voor drie jaar afgesloten. Daarna wordt het contract voor onbepaalde tijd verlengd", aldus Van de Weijer tegen diverse media, die verder vertelt dat de zender op 1 juli start.

De organisatie achter de radiozender is nog bezig met het invullen van de programma’s. Vast staat, volgens een optimistische Van de Weijer, dat er zowel live als non-stop wordt uitgezonden. De ex-piraat zendt voornamelijk Nederlandstalige muziek uit. Van zowel bekende zangers als opkomende artiesten. Met name Brabantse artiesten zijn er te horen. Vele werden mede bekend door de Bossche volkszender.

 

Investeren in social media?

 

Vught - 13 april 2016 - De kracht van sociale media zoals Facebook, Instagram en twitter en hun Chinese tegenhangers is enorm. Al meer dan twee miljard mensen maken gebruik van deze sociale media, dat is bijna 30% van alle mensen op aarde. Dit aantal zal volgens onderzoeksbureau Statista de komende jaren nog flink stijgen ook. Statista verwacht dat het aantal social media gebruikers de aankomende twee jaar met nog eens 25% zal toe nemen. Het totaal zou dan in 2018 komen op circa 2,5 miljard gebruikers. Naar schatting komt dan een half miljard van deze gebruikers uit het land met het hoogste inwoners aantal: China. Dit komt omdat de Chinese sociale media kanalen vlug zijn opwachting maakt onder velen Chinezen. Natuurlijk stijgt het aantal social media gebruikers in het westen ook nog, maar minder als in China, omdat de penetratiegraad in het westen al veel hoger ligt dan in China. De gestage groei heeft het westen te danken aan ‘ouderen’ die steeds vaker naar deze social media grijpen. Deze gebruikers zijn zeer interessant voor bedrijven om zo bijvoorbeeld hun boodschap over te brengen. Laten we voor het gemak even kijken naar Facebook, het aantal dagelijks actieve gebruikers ligt rond de één miljard. Maandelijks zijn er zo’n 1,5 miljard mensen die op dit platform inloggen. Dat is een groei van 11% ten opzichte van het jaar er voor. Overigens zijn de dochterbedrijven van Facebook… Instagram (400 miljoen maandelijkse gebruikers) en WhatsApp (900 miljoen maandelijkse gebruikers) niet mee gerekend. Mede door reclames die derde partijen aan de gebruikers van Facebook laten zien genereerde Facebook vorig jaar een omzet van 17,9 miljard, en een winst van 3,67 miljard dollar.

Dat Facebook zoveel winst maakt heeft het te danken aan de lagere kosten die het het afgelopen jaar had. Omdat de noodzaak om te investeren voor Facebook wat afneemt hield het miljarden bedrijf

geld over. Bij andere sociale netwerken, zoals de meeste Chinese, investeren ze nog flink om wel verder te groeien. Beleggers die willen profiteren van de mooie groei bij social media kunnen dat doen via Trend Invest.

 

Meer advertenties op je mobiel

 

Rosmalen – 1 april 2016 – Het was je waarschijnlijk niet ontgaan, het aantal advertenties op je smartphone rijst de pan uit. Hoe komt dit, wie profiteert hier van en welke bedragen gaan hier in om?

Meer advertenties op je smartphone? Dat klopt. In 2015 steeg het aantal advertenties met 51 procent ten opzichte van het jaar er voor. Dit komt natuurlijk door het toenemende aantal smartphone gebruikers maar ook omdat het voor bedrijven steeds makkelijker is om gezien te worden via Nederlands populairste device.

Bedrijven adverteren graag op mobiele telefoons omdat zij makkelijk een specifieke doelgroep kunnen bereiken, omdat je smartphone doormiddel van cookies je surf gedrag onthoud en door speelt aan derde partijen. Deze maken hier maar wat graag gebruik van, van om hun boodschap bij de juiste mensen te krijgen.

De bedrijven achter de advertenties verdienen hier dik aan, leverde de reclame inkomsten van alle reclames samen 1,51 miljard euro op, dit jaar wordt wederom een stijging verwacht van maar liefst 1,63 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van brancheorganisatie IAB en Consultant Deloitte.

IAB en CD melden ook dat veel bedrijven overstappen naar online videoreclame. Ook deze advertenties worden steeds vaker door mobiele apparaten bekeken (stijging van 38 procent).

 

Wijzigingen nieuwe mediawet

Den Haag - 21 maart 2016 - De nieuwe mediawet van Staatssecretaris Sander Dekker krijgt felle kritiek van zowel Hilversum als het Binnenhof, toch stemde de Eerste kamer in met het nieuwe wetsvoorstel. Maar wat houd deze nieuwe wet in, en wat gaat de kijker hier van merken?

De kijker zal door de nieuwe wet meer culturele, informatieve en educatieve programma’s gaan zien op de NPO. Programma’s die enkel draaien om amusement zal de kijker ergens anders moeten zoeken. Ook zal een terugkeer van de Champions League er waarschijnlijk niet in zitten. Toch verzekert Dekker dat humor en amusement geen taboe zullen zijn bij de publieke omroep.

Ook de radio moet zich ook op die manier gaan onderscheiden. Verder zal er meer ruimte komen voor beginnende artiesten en bands. Ook festivals en zaken waar andere radio zenders weinig aandacht aan besteden zullen bij de publieke radio zenders vaker te horen zijn.

Wanneer de veranderingen ingaan, is nog niet duidelijk. Dekker zal eerst aan de hand van een bestaande wet, wijzigingen door gaan voeren. Wanneer dit klaar is, moet het eerst weer naar de Eerste en Tweede kamer.

 

Radio Atlantis na 25 jaar legaal

 

Den Bosch - 19 april 2005 - De programmaraad Brabant Midden Noord van Essent heeft gisteren unaniem het advies gegeven om Radio Atlantis een frequentie op de kabel te geven. De Bossche zender zal gaan uitzenden in een gebied met 170.000 kabelaansluitingen met 418.000 inwoners. Wanneer de uitzendingen gaan starten en op welke frequentie wordt binnenkort duidelijk.

Radio Atlantis zal de eerste Noord Brabantse zender worden die op een structurele wijze het Nederlandstalige lied zal gaan brengen. In de toekomst wil de omroep ook in heel Noord Brabant gaan uitzenden en over enkele jaren op een etherfrequentie AM of FM gaan bieden. Het bestuur en de medewerkers ziet deze ontwikkeling als een unieke kans om een goede basis te leggen voor een gezonde en breed gedragen zender.

Via de website zal de aanhang op de hoogte gesteld worden over de ontwikkelingen en het vervolg van het advies.
Uit de politiek, de artiestenwereld en collega media kwamen tientallen reacties binnen. Niet iedereen geloofde nog in Atlantis maar de medewerkers hebben tot aan het bittere eind gestreden en hun doel bereikt.

De gemeenten die straks Radio Atlantis op de kabel krijgen in het basispakket van Essent zijn: Haaren, Bernheze , ’s-Hertogenbosch, Lith, Boxtel, Maasdonk, Sint Michielsgestel, Vught, Heusden, Oss, Best en Schijndel. Dit gebied is precies het deel van Brabant waarin de zender sinds 1980 te horen was. Vanuit de verschillende gemeenten is er enthousiast gereageerd op de terugkomst van de zender, vele luisteraars belden en stuurden berichten via de internetsite.

 

 Lokale omroep, groei, oogst en kwaliteit

 

Den Bosch - 12 oktober 2015 - In de Gemeente ’s-Hertogenbosch zijn al sinds de jaren 80 verschillende tuinen, die groente en fruit verbouwen. Er zijn vele groeperingen die zowel als hobby, of als commercieel hun grond beheren. Sommige zijn bij heel de stad bekend en iedereen heeft er een mening over. Er zijn tuinders die er niks van bakken, hobbyisten, specialisten en organisaties die er zowel in het groeiproces als financieel er constant een puinhoop van maken.

Eén keer in de vijf jaar mag de Gemeente een tuinder voordragen, die met subsidie, als publieke taak, alle ambtenaren mag voorzien van de beste en lekkerste fruit en groente. Na de beslissing van de Gemeenteraad, moet alleen het Commissariaat voor de Groei het uiteindelijke besluit nemen.

Het vreemde, van de laatste pakweg 30 jaar, is dat steeds voor de organisatie met de slechtste oogst, het meest beroerde financiële beleid en het minste imago werd gekozen. Totdat het bestuur van de Gemeente 10 jaar geleden tot bezinning kwam en alle tuinen eens goed onder de loep nam. Het kwam eindelijk tot de conclusie dat het moest stoppen met de Boschtion-Tuin en het College bekrachtigde dit ook. Dit deed de toenmalige Wethouder van de Mortel op uitvoerige wijze. Hij sprak uitvoerig met alle gegadigde en kreeg zo een goed beeld van de kwaliteit wat er leefde in de stad. De Atlantis-Tuinen kregen steun van de Raad en eindelijk was het tijdperk van rotte appels en financiële wantoestanden ten einde.

Echter het Commissariaat voor de Groei was toch van mening dat de failliete grondbewerkers, die nimmer een eetbare oogst ter beschikking stelde, toch weer de publieke functie kreeg toebedeeld. Tot grote ontevredenheid van de publieke opinie. Het gaf als reden dat Atlantis ooit verboden vruchten verbouwde. Inmiddels zijn deze vruchten, behorend tot één van de populairste soort, gelegaliseerd in ons kikkerland, met juist dank aan de strijd van deze Bossche tuinder.

De Boschtion-Tuin ging door met de ene naar de andere mislukte oogst, terwijl Atlantis via een andere weg een vergunning verkreeg, om zodoende carrière te maken zonder subsidie, maar met succes. Alle belangrijke organisaties en bedrijven uit de stad aten en serveerden het groen en ondanks tegenslagen, was de organisatie en groei stabiel, maar ook populair. Atlantis vertegenwoordigde in deze jaren vele andere volkstuinen uit andere gemeenten in hun landelijke belangen en de ontwikkeling van smaak en techniek kreeg nationale erkenning en bekendheid.

Vanaf dit moment was Atlantis, vanaf een van de Gemeente gehuurde grond, één van de grootste en succesvolste volkstuin van Brabant. Maar opnieuw zat het niet mee. In 2008 en 2009 wil de Gemeente aan de gehuurde grond van Atlantis een schoolbestemming geven, maar deze heeft vanwege een huurcontract alle rechten. De Gemeente besluit toch tot een verbouwing rondom de tuinen en brengt de volkstuin club een schade toe van bijna 100.000 euro door een fout van de aannemer. Alle apparatuur bestemd voor de grondbewerking en de huisvesting worden vernield. Slechts een klein deel wordt vergoed door Wethouder Pauli en de rest van de kosten betaald het gezonde Atlantis uit eigen zak en zet het verbouwen van groente en fruit op een bescheiden manier voort op een volkstuintje langs een Bossche spoorlijn.

In deze periode verspreidt de Boschtion-Tuin nog steeds rotte aardappels en onvolgroeide groente. Ook heeft de stichting opnieuw financiële problemen. Dit proberen zij te herstellen met steeds nieuwe bestuurders, maar dit heeft geen zin, de methode en de vrijwilligers blijven hetzelfde en het wordt van kwaad tot erger. Vanaf 2014 krijgt de Bossche tuin opnieuw grote bestuurlijke en financiële problemen, waardoor er in februari opnieuw een einde komt aan een club met een licentie, nooit ondersteunt door enige kennis, ontwikkeling en succesvolle oogst.

Na tien jaar mag de Gemeente opnieuw kiezen voor een nieuwe publieke groente en fruit leverancier. Er melden zich 4 kandidaten; Dieze-Tuinen, een clubje uit het nieuwe stadsdeel Nuland. DTV-Grond uit Oss, de gesubsidieerde groente verstrekker voor die regio. Mexico-Garden, een nieuwe, nog nooit gestarte volkstuin uit de stad en Atlantis-Tuinen, al meer dan 35 jaar een gerespecteerde volkstuin uit ’s-Hertogenbosch.

Het college en de Gemeenteraad moeten opnieuw een kandidaat voor gaan dragen. In tegenstelling tot Roderick van de Mortel, tien jaar geleden, heeft Wethouder volkstuinen Huib van Olden, geen enkele behoefte aan een gesprek met de kandidaten en nooit van enkel gewas geproefd. Meer dan vier verschillende ambtenaren worden telkens weer naar voren geschoven, om uiteindelijk de kandidaten te gaan beoordelen. Niet op de oogst, rendement en kwaliteit, maar op een aantal mensen, een Groei Bepalend Orgaan, die jaarlijks moeten vergaderen over welke soorten dit jaar moeten worden verbouwt. Of één van de kandidaten dit werkelijk voor elkaar krijgt is niet belangrijk voor de keuzeheren.

Als eerste hier beschreven kandidaat een kennismaking met DTV-Grond. Alhoewel DTV (Door Tuinieren Verliezen) een redelijk goede oogst heeft in de regio Oss, valt er over de smaak van de gewassen te twisten, ondanks dat deze Tuin uit Oss tonnen aan subsidies slurpt. Ondanks deze subsidie en commerciële inkomsten, krijgen zij het toch voor elkaar om telkens maar weer de begroting niet rond te krijgen. Het heeft een dure directeur in dienst, die openlijk toegeeft dat door subsidie uit ’s-Hertogenbosch zijn salaris gewaarborgd blijft.

DTV werkt als een echte commerciële partij, die net als Groenrijk en Intratuin meerdere vestigingen wil. In die weg is alle extra subsidie meegenomen. Je kunt ze het ook niet kwalijk nemen. Als het Commissariaat voor de Groei in de toekomst besluit enkele Brabantse tuinen samen te voegen, dan zijn de commerciële hun baantje kwijt. Dus grijp de macht nu, dan staan we er bij een herverdeling goed voor. Biologisch fruit, onbespoten groente, daar gaat het niet om, winst, geld en macht. Ook behoeft de Bossche moerasgrond een hele andere bewerking dan in andere gebieden. Gelukkig is volgens de Nederlandse wet dit niet de bedoeling en gelden er voor publieke lokale organisaties andere uitgangspunten.

Dieze-Tuinen wisten in hun eerste presentatie precies wat ze wilden. Samen met vrijwilligers van de Boschtion-Tuin willen ze een nieuwe grote volkstuin opzetten voor de Gemeente. Toen ze er in een gesprek op gewezen werden dat het niet zo slim is om weer met die groepering op de proppen te komen, hielden ze bij communicatie in een later stadium wijselijk hun mond. Toch kiest het college ervoor om Dieze voor te dragen, omdat ze net als Boschtion in het verleden, een prima Groei Bepalend Orgaan bij elkaar hebben gebeld. Dat nu al bekend is dat er zo een Boschtion-Tuin 3.0, bestuurt door een klein volkstuintje uit Nuland, ontstaat en we weer terug naar de jaren tachtig gaan. Alleen kost het de gemeente nu misschien wel 2 ton aan subsidie en dit is wel erg veel voor wekelijks een kist appels en twee maal per jaar een aardappeloogst, beide met Boschtion kwaliteit.

Nog een kandidaat; Mexico-Garden. Een sympathieke groep aangevoerd door Mevrouw Hernandez. Deze groepering heeft echter nog nooit een volkstuintje gehad, geen groente of fruit geoogst en ook geen ervaring in het leiden van een organisatie zoals beschreven. De familie van Hernandez hebben wel ooit gewassen verbouwt in Mexico, maar hadden vooral ervaring met het klimaat en groei in het Midden Amerikaanse land. Wie precies gaat zaaien en oogsten is niet bekend en mocht er een oogst komen, dan is daar ook nog geen bestemming voor.

Atlantis-Tuinen, de organisatie met de oudste volkstuinen in de Gemeente. Ondanks de vooroordelen uit het verleden (verboden vruchten) heeft Atlantis het eigenlijk altijd goed gedaan. Begonnen in achtertuintjes van vrijwilligers en later huurde het grote stukken grond. Steeds meer hobbyisten en kenners sloten zich aan bij de Stichting en Atlantis gaf zelfs opleidingen en creëerde ook vele nieuwe gewassen. Ook ging het nooit failliet en heeft het door zijn populariteit (leesbedrijfsleven) altijd voldoende steun. Ondanks dat er niet aan de ambtenaren mocht worden geleverd, nam de rest van de stad gretig af van de populaire en lekkere groente en fruit oogst. Dat het bestuur en de vrijwilligers graag nog steeds publieke hofleverancier willen worden is vreemd, want waarom zouden ze? Wellicht speelt toch het onrecht wat Atlantis is aangedaan een grote rol en de immer blijvende ambitie om de beste te zijn. Iedereen smult van je oogst, maar de keuzeheren beslissen telkens in het voordeel van de groepering met de mislukte oogst en wegrennende bestuursleden. Ook draait het niet alleen om Atlantis, maar vooral om het samenbrengen van alle kenners en mensen die de wil hebben om te ploegen waar nodig.

Helaas was de keuze in deze ronde al bepaald. Welke belangen hier spelen is onbekend. De ambtenaar van het college, Mevrouw Brooijmans, heeft tot twee maal toe andere informatie over Atlantis aan het college en Raad gegeven, dan dat de volkstuinclub had ingediend. Hoogtepunt was dat er geschreven werd dat Atlantis zelf haar groente zou verbouwen, maar dat al het fruit zou worden geproduceerd door een commerciële partij. En dit berust absoluut niet op de waarheid. Het bestuur van Atlantis heeft dit al gemeld, maar dit wordt genegeerd. Ook is Atlantis maanden geleden benaderd door een politici om een deal te sluiten, waar na de vergunning zou worden verkregen. Hier wilde de Stichting niks mee te maken hebben, en heeft zich hier vervolgens 100% van gedistantieerd. Ook toen heeft het bestuur dit gemeld bij Brooijmans, maar ook dit werd genegeerd.

Jammer dat politieke belangen en machtspelletjes altijd de doorslag geven in dit soort keuzes. Waarom niet gewoon kwaliteit, smaak, kennis, ervaring en verstandig beleid. Het wordt de komende jaren eens tijd voor de mensen met goede groene vingers uit de stad. Want het kan ook gewoon goed, verantwoordelijk en zonder een oogst die een hoop stof doet opwaaien.

 

Bossche politiek nog niet overtuigd van keuze lokale omroep

 

Den Bosch - 1 oktober 2015 – Op 11 september was al bekend dat het college van Burgemeester en Wethouder hun voorkeur uitsprak naar een combinatie van de lokale omroep Maasdonk en ex-Boschtion medewerkers, RTV Dieze, om het gat dat Boschtion achter liet op te vullen. De meerderheid van de Bossche politiek is echter nog steeds niet overtuigd van deze keuze. Dit blijkt uit een bijeenkomst van de Commissie Maatschappelijke Ontwikkelingen van afgelopen woensdag.

Voor de opvolging van het Boschtion zijn vier zenders in de race. Naast RTV Dieze dat de voorkeur heeft van de B en W zijn dat: Atlantis Lokaal, Den Bosch TV en DTV Oss.

Volgens de Mediawet mag de gemeente zich op dit moment alleen maar bemoeien met een advies aan het Commissariaat waarbij nu alleen de samenstelling van het PBO van belang is. De inhoud van de plannen en de bijbehorende financiering telt in deze fase nog niet mee, tot grote ergernis van een groot aantal partijen. Binnenkort stemt de gemeente raad over het definitieve advies voor het Commissariaat voor de Media.

 

Atlantis geeft niet op

 

Den Bosch - 4 oktober 2015 - Ondanks de voorkeur van de Burgemeester en Wethouder om RTV Dieze naar voren te schuiven als nieuwe lokale omroep, behouden de overige omroepen hoop. Uit eindelijk is het het Commissariaat voor de Media die bepaald welke stichting de nieuwe lokale omroep wordt.

Volgens Henderik de Leeuw van Atlantis Lokaal houden de Burgemeester en Wethouder zich te veel vast aan het Progamma Bepalend Orgaan. Daarin zit een vertegenwoordiging vanuit verschillende lagen uit de Bossche samenleving. Goed om kunnen gaan met financiën, medewerkers hebben die een camera kunnen hanteren en het hebben van een goed programma. Dat zijn belangrijke criteria volgens de Leeuw. RTV Dieze wil bijvoorbeeld maar zes uur radio per dag maken, dit kan tegenwoordig niet meer.

De overige stichtingen zullen er in de komende periode alles aan doen om het Commissariaat als nog te overtuigen van haar kwaliteiten. Ze hebben nog tot 13 oktober, dan zal de gemeenteraad beslissen over het advies. Daarna is het Commissariaat aan de beurt om haar keuze bekend te maken.

 

Atlantis niet, ex-Boschtion medewerkers wel

 

Den Bosch - 11 september 2015 - Tijdens een bijeenkomst op woensdagmiddag hebben de burgemeester en wethouder hun voorkeur voor de lokale omroep uitgesproken. Hun voorkeur gaat uit naar RTV Dieze, dat is een combinatie van de lokale omroep Maasdonk en ex-Boschtion medewerkers.

Op dinsdag 13 oktober zal de gemeenteraad haar uiteindelijke besluit over de opvolger van het opgeheven Boschtion nemen. De gemeente adviseert het Commissariaat voor de Media. Die neemt het uiteindelijke besluit.

Door de voorlopige keuze voor de zender uit Nuland, kiest de Bossche politiek opnieuw voor een doorstart van ex-Boschtion medewerkers, die al vier maal failliet zijn gegaan. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door het Commissariaat voor de Media.

Over Atlantis lokaal werd in de plannen van de ambtenaren, bestemd voor de gemeente raad, andere informatie beschreven dan dat het stichtingsbestuur had ingediend. Atlantis had duidelijke zelfstandige radio en televisie plannen, maar de ambtenaar beschreef dat er een contract met een derde partij was, terwijl dit niet op de feiten is berust.

In de plannen schrijft RTV Dieze onder andere dat het maar zes uur radio per dag gaat maken, mochten deze plannen werkelijkheid worden dan gaat de zender hiermee terug naar de jaren ’80.

 

Atlantis Lokaal is klaar voor start publieke omroep Gemeente 's-Hertogenbosch

 

Den Bosch - 26 maart 2015 - Enkele weken na het versturen van het persbericht, dat Radio Atlantis na 35 jaar een einde van een tijdperk aankondigde, kreeg niet geheel onverwacht de lokale omroep van de Gemeente ’s-Hertogenbosch, Boschtion, opnieuw financiële problemen. Atlantis stopte omdat het geen volwaardig podium meer bezat om zijn uitzendingen te verspreiden.

Precies tien jaar geleden werd de populaire zender door de Bossche Gemeenteraad nog voorgedragen als de nieuwe lokale omroep van de stad. Nu het podium, wat de omroep al sinds 1990 ambieert, vrijkomt heeft Atlantis Lokaal besloten om opnieuw de vergunning voor de Brabantse hoofdstad aan te vragen.

Sinds 2005 is er veel verandert. Radio Atlantis is niet meer de ex-piratenzender die graag de lokale omroep van haar stad wil zijn, maar een gelouterde organisatie, die inmiddels 10 jaar ervaring heeft opgedaan als legale regionale omroep op de kabel en via het internet. Ook de tientallen vrijwilligers, die vaak al decennia aan de zender zijn verbonden, hebben zich nog meer ontwikkeld.

Naast het werken bij het Brabantse kabelstation, deden sommige ervaring op bij landelijke media, andere waren betrokken bij lokale en regionale omroepen middels werkzaamheden bij radio, tv en kabelkrant. In de gemeente ’s-Hertogenbosch leeft een grote groep ervaren televisie en radiomakers, die al jaren de ambitie hebben om iets te beteken voor de lokale publiek omroep van hun regio. Helaas werden deze, door de ”gesloten” organisatie Boschtion, al die tijd belemmerd in hun (bestuurlijke) deelname. Helaas hadden verschillende bestuurders van Boschtion bijna dertig jaar de vergunning en zeggenschap, over dit financiële drama en tijdperk, maar daar is gelukkig een einde aan gekomen. De weg is nu vrij voor een stabiele organisatie.

De Bosschenaren van Atlantis weten precies de weg in de Gemeente 's-Hertogenbosch en hebben het juiste netwerk, dat is voor buitenstaanders niet te bereiken. Ook bestuurlijk, en dan met name financieel en beleidstechnisch, staat de Stichting zijn mannetje. Atlantis Lokaal heeft de volledige plannen en uitvoering voor het maken van radio, televisie en internet-media al klaar. Ook afspraken met vele Bossche radio en televisiemakers zijn al gemaakt. Op de verschillende media zullen nieuws, sport en agenda de rode draad vormen die op een professionele manier worden gepresenteerd.

Binnen een strakke begroting zal elk jaar de basis worden uitgebreid met meer diepgang op een verantwoorde manier. Er wordt geen cent meer uitgegeven dan er binnenkomt! Ook steunen verschillende grote Bossche bedrijven dit initiatief. Waardoor er een garantie is om de komende jaren te investeren in extra kwaliteit. Het wordt tijd voor een gezonde en kwalitatief goede lokale omroep voor de Gemeente ’s-Hertogenbosch. Atlantis denkt dit eindelijk te kunnen verwezenlijken en hebben de afgelopen 35 jaar aangetoond met continuïteit, integriteit en stabiliteit in hun bestaan.

 

 Radio Atlantis, de ooit zo roemruchte Bossche piraat, stopt ermee. Houdoe!

 

Den Bosch - 3 januari 2015 - „Hé, De Tamil. Kunde gij un ploatje draaie vur onzen Henk in ut hvb? Doe mar van Franske Bauert.” Tamil was de bijnaam van dj Henderik de Leeuw, die vanaf 1988 de ploeg van de etherpiraat Radio Atlantis in Den Bosch kwam versterken. Toen had de illegale zender al naam en faam opgebouwd en was razend populair. Zelfs in de Hema en andere grote zaken stond deze zender in Den Bosch aan.

Als Radio Carolina begonnen in 1980, was de zender al verschillende keren gelicht. Maar telkens doken ze vanuit een ander schuurtje in Den Bosch weer op. Atlantis zat na een inval en lichting nooit lang zonder apparatuur. Vanuit een opslagruimte werd een nieuwe installatie aangevlogen en ze begonnen weer opnieuw.

Ach, we kregen met ons platenprogramma manden vol brieven van luisteraars. Inderdaad, er zaten nogal eens brieven tussen van vrouwen die een plaat aanvroegen voor hun man in het Bossche huis van bewaring (hvb) of Nieuw Vosseveld. Eigenlijk waren wij het enige contact tussen de huilende vrouwen die hun man misten en de mannen in de bajes die alleen een radiootje hadden.”

In 1989 werd de zender voor de negentiende keer uit de lucht gehaald. Toen waren Toon en Leen Libregts, die er vanaf het eerste uur bij waren, het beu. „Daarna ben ik verdergegaan. Conny Kerssens, daar heb ik jaren mee gewerkt. Ze deed spelletjes als de Bingo. Dat was immens populair. Ze werd op straat vaak Miss Bingo genoemd. Conny bleef tot 1983. Toen maakte ze een lichting (oprollen van etherpiraat) mee en dat maakte haar angstig. Daarna is ze bij Boschtion gaan werken. De laatste jaren hebben Conny en ik in samenwerking met Nol Roos van TV73 Radio Atlantis nog kunnen laten horen als achtergrond bij de kabel-tv en met internetuitzendingen met tv-beelden. Vanaf vorig jaar januari doe ik niet meer zo vaak mee. Ik kreeg het drukker en drukker met andere werkzaamheden.”

Het uit de lucht halen werd minder toen de piratenzender Radio Atlantis in Den Bosch rond de jaren negentig subtielere zendapparatuur ging gebruiken. „We gebruikten spullen die niet zo zwaar stoorden op tv- en radiosignalen. En we merkten, als niemand er last van had en er geen klachten kwamen, dat de piraat stoorde op andere zenders, dan werd je met rust gelaten.”

Het succes van Radio Atlantis zat ’m volgens Henderik de Leeuw vooral in de formule van vier plaatjes draaien en dan korte gesprekken. „Te veel leuteren op de radio, daar houden mensen niet van. En talrijke Nederlandstalige artiesten uit de regio en daarbuiten kregen bij ons een mooi podium. Die groep regioartiesten heeft nu geen podium meer. Ze moeten het doen met optredens in zaaltjes in de dorpen. Echt pluggen op de radiozenders zoals Radio Atlantis, dat mist deze groep artiesten nu.”

Rond 2003 verklaarde het ministerie van Economische Zaken de oorlog aan de etherpiraten met Actie Etherflits. „Toen was het niet leuk meer. Met een peilauto werd je opgespoord en op het adres waar ze dat vonden, viel een boete in de bus. Eerst 2.500 euro, bij recidive liep de prijs op naar maximaal 33.750 euro. Toen moesten we wel stoppen. De meeste piraten zijn toen gestopt.”

Een paar jaar later kon Radio Atlantis haar legale status krijgen. „We hebben twee jaar procedures gevolgd en moesten wachten tot we de vergunning kregen. Toen we in 2005 weer begonnen, hadden we meteen een warme start met 33 bedrijven die commercials wilden bij onze zender. Uiteindelijk konden we in Brabant en Gelderland uitzenden en hadden een bereik van 1,3 miljoen huishoudens.”

Op 7 februari gaat nu toch de stekker eruit. „Mijn bedrijf Atlantis Media groeit. We maken websites, tv- en radioreclame, de helft van de Bossche winkels doet zaken met ons met onder meer foldermateriaal. Mijn zoon Leon doet ook mee in de bedrijfspoot die uitzendkrachten aan banen helpt. Ik zag dat Radio Atlantis destijds begonnen is op 7 februari. Na 35 jaar is het welletjes en stop ik ermee. Dan kan ik me helemaal richten op Atlantis Media.”

Bron: Brabants Dagblad - Door: Domien van der Meijden – Vrijdag 9 januari 2015