Wij gebruiken cookies, bezoekt u onze website dan gaat u akkoord met deze cookies. OK

Bijna 1 miljard tv-reclameomzet

1/1

Geplaatst door Atlantis Media op dinsdag 26 september 2017 om 11:39

Den Bosch – 26 september 2017 – Ondanks dat lineaire kijkcijfers stevig onder druk staan, blijven de inkomsten uit tv-reclame in Nederland voorlopig nog op niveau. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2016-2020 die PwC vandaag publiceert. Ze verwachten dat de komende 5 jaar de inkomsten uit tv-reclame groeien met gemiddeld 1,5% per jaar. Na 5 jaar is het afgelopen met de stijging. Op lange termijn is krimp onvermijdelijk. Na 2020 zullen de inkomsten dalen.

 “De sterke opkomst van online videodiensten gaat hand in hand met een lichte stabiele groei in de traditionele tv-markt”, aldus Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. De digitale wereld verandert het medialandschap, maar die veranderingen gaan soms minder snel dan wordt gesuggereerd. Alsnog is televisie erg belangrijk voor adverteerders. Het is vooral erg gunstig omdat je met tv een breed publiek kan bereiken. . Wel komt door het veranderende kijkgedrag de nadruk meer op live, sport en grote shows te liggen. Ook ondersteunen zenders tv-programma’s vaker met multi-platform strategieën, zoals social media.

De inkomsten uit tv-reclame groeien van 965 miljoen euro in 2015 naar ruim 1 miljard euro in 2020. De inkomsten uit online video’s advertenties groeien in diezelfde periode met maar liefst 18% per jaar tot ruim 200 miljoen euro. Dit is natuurlijk nog steeds een stuk minder dan de inkomsten uit tv-reclame.

Het aantal tv-kijkers zakt niet alleen bij jongeren, maar in alle leeftijdsgroepen. De enige leeftijdsgroep die hier niet in zakt is de groep tussen 50 en 64 jaar. Het kijkgedrag van jongeren verandert wel het snelst. Jongeren streamen en downloaden meer. “Het veranderende consumentengedrag drijft de adverteerder naar internet. Maar de groep tussen 20 en 49 die lineair televisie kijkt, is verhoudingsgewijs nog groot. Dat zijn ook de personen in het huishouden die de aankopen doen en waarop vooral commerciële zenders hun programma’s richten”, zegt Van Eeden

Nederlandse consumenten zijn wel steeds meer bereid om te betalen voor video-on-demand. Volgens het PwC-onderzoek is vooral videostreaming hard in opkomst. De markt bedroeg in 2015 ongeveer 158 miljoen euro en groeit met gemiddeld 13% per jaar naar bijna 300 miljoen euro in 2020. De grote groei van videostreaming diensten als Netflix gaat in Nederland niet ten koste van de markt voor vaste tv-aansluitingen. 

 Persoonlijk
 Scherp geprijsd
 Kennis van kwaliteit
 Gratis bezorging

Atlantis Media
Eemweg 1
5215 HM 's-Hertogenbosch

073-6221039

KvK 582.30.661

Design - Drukwerk
Media - Producties
Marketing - Communicatie